سه دهه جنجال بر سر موجودیت موجودات فرازمینی
اخرین اخبار و مدارک از بیگانگان فرازمینی و عجایب شگفت انگیز گوشه و کنار دنیا
تاریخ : شنبه 9 / 3 / 1391
نویسنده : مهدی نیکخواه

نكته جالب توجه اين است كه اين نگرش از سوي برخي جوامع علمي و دانشمندان برجسته علوم فضايي و فيزيك اختري مورد حمايت و تأييد قرار گرفته است.

در سالهاي نخستين ارائه چنين نظريات و سپس آغاز پروژه هاي SETI و METI حمايتهاي دولتي نقش قابل توجهي داشته اند اما با گذشت زمان اين حمايتها رنگ باخته و در حال حاضر منابع مالي و تحقيقاتي چنين بررسيهاي هيجان انگيزي از سوي منابع خصوصي تأمين مي شود.

مشكلات و چالشهاي موجود بر سر تلاشهاي دانشمندان درخصوص يافتن نشاني احتمالي از موجودات فضايي و هوشهاي فرازميني موضوعي است كه با فاكتورهاي مختلفي گره خورده است. مسير پيامهاي ارسالي، طيف سيگنالها و روش برقراري ارتباط با آنها از جمله چالشهايي است كه دانشمندان با آنها در تعارض هستند.

درحالي كه هنوز دانش مستند و مدوني درخصوص وجود چنين حيات هوشمندي در اعماق فضاي بيكران وجود ندارد، برخي منتقدان و صاحبنظران علوم فضايي بر اين باورند كه جستجو دراعماق فضا آن هم با هدف يافتن نشانه هايي از تمدنهاي زنده كه احتمالا مدرنتر از تمدن انسان زميني باشند، غيرمحتمل به نظر مي رسد. اين دقيقا استراتژي است كه دانشمندان طي بيش از 3 دهه گذشته در قالب جستجوهاي فضايي و چهار پروژه ارسال پيامبه فضا موسوم به1 Arecibo Message ، Cosmic Call 1،Teen Age Message و Cosmic Call 2 آغاز كرده اند.

به گزارش مهر، از سوي ديگر در قالب پروژه هاي SETI تنها تلاش شده است كه تا با ارائه فرضيات مختلف، تحقيقات آغاز شده، متمركز و هدفمندتر شود و از اين رو هيچگونه تحقيقات مشخص و جامعي انجام نشده است.



انتشار آوازي تاريخي در فضاي بيكران

در راستاي انجام پروژه هاي SETI و METI چندي پيش دانشمندان با استفاده از آنتن راديويي 230 فوتي در مادريد اسپانيا قطعه موسيقي به نام در سراسر عالم را در كهكشان راه شيري منتشر كردند. اين اقدام هيجان برانگيز درحالي صورت گرفت كه عمدتا ستاره شمالي Polaris كه در فاصله 431 سال نوري از زمين قرار دارد را نشانه رفته بود.

به گزارش مهر، اين پروژه از سوي ناسا و تلسكوپهاي راديويي شبكه اعماق فضا اداره مي شود و گروه قابل توجهي از محققان علوم فضايي برنامه هاي آن را از نزديك دنبال مي كنند.

البته اين پايان ماجرا نبوده است چون تنها به فاصله يك ماه از آغاز اين پروژه جالب توجه، محققاني در انگليس اعلام كردند كه به زودي پيامهاي راديويي خود را در قالب آگهي تبليغاتي براي يك شركت توليد كننده اسنك به سوي سحابي 47 Ursae Majoris ارسال مي كنند. اين محققان افزودند كه به دنبال ارسال اين پيام تبليغاتي، آگهي هاي بيشتري نيز ارسال خواهند كرد.

انتقادات جهاني درباره ارسال پيام براي موجودات فضايي

طيف وسيعي از دانشمندان و محققان علوم فضايي مقوله ارسال پيام براي موجودات فضايي و هوش هاي فرا زميني را به باد انتقاد گرفته اند. استراتژي نهفته در ديدگاه اين كارشناسان بر اين اصل استوار است كه انجام چنين پروژه هايي با توجه به اينكه هيچ دانش و اطلاعاتي درخصوص موجودات فضايي (درصورت وجود داشتن)، استراتژيها و توسعه يافتگي تمدني آنها وجود ندارد، همچون ريسك جدي و خطرناك بوده و مي تواند پيامدهاي شوم احتمالي براي زمين و تمدن آن داشته باشد.

دكتر گلن ديويد برين، دانشمند آمريكايي و برنده جايزه افسانه هاي علمي از جمله پيشگامان نقد چنين پروژه هايي بوده است.

وي در يكي از مقالات بحث برانگيز و جنجالي خود موسوم به فرياد در اعماق فضا انتقادات تند خود را نسبت به حاميان پروژه هاي ارسال پيام براي موجودات فضايي مطرح مي كند.



اين دانشمند و محققان ديگري همچون وي بر اين باورند كه به دليل نبود هيچگونه آگاهي درخصوص وضعيت و ساختار موجودات فرا زميني، مي توان احتمالا گوناگون از جمله حملات آنها به زمين و تحت تأثير قرار گرفتن تمدن بشري را در نظر گرفت.



|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
موضوعات مرتبط: یوفوها و بیگانگان , ,
برچسب‌ها: نشانه های وجود فرازمینی ها , سه دهه جنجال بر سر موجودیت موجودات فرازمینی ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/